گزارش تدریس | نحوه نوشتن , مهارت و دانلود نمونه فایل گزارش کارورزی تدریس معلمان

گزارش تدریس فراخوان و بخشنامه ای است که در کشور عزیزمان ایران بالای بیست سال است اجرا می شود. این فراخوان برای معلمان پژوهنده و به منظور ارتقای سطح آگاهی آنان صورت می گیرد. در این مبحث قصد داریم شما را با چیستی و چگونگی و شیوه نامه گزارش تدریس آشنا نموده و هزاران نمونه فایل دانلودی در اختیارتان قرار دهیم. شما عزیزان در صورت هر گونه سوال و درخواست تدوین سفارشی می توانید با ما تماس بگیرید و یا از لینک زیر هزاران نمونه گزارش تدریس را دانود نمایید.
برای دانلود صد ها نمونه فایل مقاطع مختلف و سایر پست های سازمانی کلیک کنید

گزارش تدریس از جمله اقدامات موجود در مدارس است اما این فعالیت به مدارس کشور ما ختم نمیشود بلکه در اقصی نقاط جهان به عنوان یکی از چند فعالیت مهم فرهنگیان و آموزگاران شناخته میشود.

شاید در ایران آنطور که باید به این فعالیت اهمیت داده نمیشود اما در هر حال معلمان به انجام آن مشغول میشوند و هرساله ده ها هزار فایل گزارش تدریس در قالب پروژه های اقدام پژوهانه منتشر میشود. در این مقاله قصد داریم تا در ابتدا تمامی نیازات معلمان عزیز در مورد گزارش تدریس را برطرف کنیم.

این نیاز ها اغلب به مواردی چون دانلود گزارش تدریس ختم میشود. پس از آن هم در مورد کلیت و موضوعیت این عبارت توضیحاتی را ارائه میکنیم تا بتوانید به تمامی سؤالات ذهن خود پیرامون گزارش تدریس پاسخ دهید.

در ادامه مقاله با عناوین موجود در لیست پایین روبرو میشوید و میتوانید با استفاده از همین لینک ها، به مقصد مورد نظر خود دست پیدا کنید و سریعا به مطلب عنوان شده دسترسی داشته باشید.

گزارش تدریس چیست؟

گزارش تدریس چیست

گزارش تدریس فعالیتی است که اغلب در مدارس کل جهان انجام میذیرد. در این فعالیت که اغلب توسط معلمان انجام میشود، مشکلات موجود در یک کلاس درس، به طور مثال مشکلات درسی دانش آموزان، مورد توجه قرار میگیرد و پس از آن فرد یا معلم اقدام پژوه در طی یک سری از فعالیت ها، اقدام به بررسی مشکل و سعی در حل کردن آن میکند.
به طور کلی جامع ترین جواب برای تعریف گزارش تدریس همین جواب بالا بود اما در ادامه به طور مفصل تر و البته با مثال های عملی به این موضوع میپردازیم.

اما قبل از آن باید به یک سری از سؤالات موجود در ذهن شما مخاطبان عزیز پاسخ دهیم.

آیا این فعالیت در ایران به جایگاه واقعی خود رسیده است؟

بسیاری از افرادی که در مورد چیستی این گزارش تدریس و اهمیت آن اطلاعاتی را پیدا میکنند، این سؤال را میپرسند که آیا واقعا این فعالیت به جایگاهی که باید، در نظام آموزشی ایران رسیده است؟ اگر بخواهیم بدون تعارف و ترس صحبت کنیم باید بگوییم خیر!!

گزارش تدریس در ابتدا با اهداف مناسب و با ارزشی وارد کشور و نظام تحصیلی ایران شد اما پس از مدت کوتاهی مشخص شد که این اقدامات به خوبی در مدارس اجرا نمیشوند.

البته منظور از این صحبت کل افراد اقدام پژوه و انجام دهنده این فعالیت نیست اما در هر حال گاها مشاهده میشود که برخی از عزیزان تمرکز لازم را روی این فعالیت پر اهمیت قرار نمیدهند و آنطور که باید به آن ارزش لازم را اختصاص نمیدهند. فعالیت گزارش تدریس آنطور که باید در نظام تحصیلی ایران به جایگاه خود نرسید و نتوانست تا از تمام انرژی خود برای بهبود وصعیت درسی خود استفاده کند.

در دیگر کشور ها به این سلسه فعالیت ها اهمیت بسیار بالایی داده میشود و همواره از آن برای کاربرد های گوناگون استفاده میشود. از همین جهت میتوان آن را به عنوان یک اقدام بسیار مفید و با ارزش در نظر گرفت.

گزارش تدریس

گزارش تدریس

Action_research یا همان گزارش تدریس در اکثر کشور های جهان فعالیتی شناخته شده و مورد توجه است. در کشور های اروپایی قسمت بزرگی از بودجه نظام آموزشی به این فعالیت اختصاص پیدا میکند و همواره بر روی بهبود این فعالیت زمان و انرژی صرف میشود. به فایل های گزارش تدریس آماده شده توسط معلمان این کشور ها بسیار اهمیت میدهند و دائما از آنها برای توسعه فضای تحصیلی استفاده میکنند.

بسیاری از تغییرات موجود در نظام های تحصیلی این کشور ها با استفاده از پیشنهادات معلمان در پروسه های گزارش تدریس انجام شده است که این نشان از اهمیت و ارزش بالای این موضوع در کشور های اروپایی است. در مورد این فعالیت میتوان جزییات بسیاری را بیان کرد. از نوشتن گزارش گزارش تدریس تا مراحل آن که در ادامه به تمامی این موارد میپردازیم.

گزارش تدریس در مقطع ابتدایی

گزارش تدریس

گزارش تدریس در مقطع ابتدایی از اهمیت واقعا بالایی برخورد است. همانطور که گفته شد اغلب فعالیت های این پروسه، در حول محور مشکلات دانش آموزان گردش دارد و همین موضوع باعث میشود تا در مقطع دبستان اهمیت آن بیش از مقاطع دیگر افزایش پیدا کند. اما چرا؟

در مقطع دبستان دانش آموزان در برهه حساسی از زندگی خود قرار دارند. این حساسیت از نظر:

  • عاطفی
  • رفتاری
  • تحصیلی
  • و…

است و همین موضوع باعث میشود تا معلمان به گزارش تدریس دبستان اهمیت بالایی بدهند. یک فعالیت صحیح میتواند باعث شود تا مشکلات فراوانی در این دانش آموزان حل شود. در نظر داشته باشید که دانش آموزان پایه ابتدایی اگر با مشکلاتی روبرو شوند ممکن است در روند تحصیل خود به مشکلاتی بر بخورند و نتوانند به خوبی آن را حل کنند.

وجود و ادامه یافتن این مشکلات باعث میشود تا در روند تحصیلی آنها اخلال به وجود آید. با توجه به پایه ای و پر اهمیت بودن دروس دبستان اگر کند فهمی و مشکلی در آن ایجاد شود این مشکل تحصیلی تا سالها و شاید تا انتهای تحصیل در آنها باقی بماند و نتوانند با آن کنار بیایند. در حالی که یک فعالیت گزارش تدریس در دبستان میتواند باعث شود تا این مشکلات ریشه ای از همان ابتدا درمان شوند و نیاز به اقدامات بیشتر و سخت تر در سال های آینده را از بین ببرد.

چگونه این فعالیت باعث ارتقاء تحصیلی می شود؟

گزارش تدریس دانشگاه فرهنگیان

اما چطور این فعالیت باعث میشود تا نظام تحصیلی ارتقا پیدا کند؟ در کل میدانید که حل کردن هر ایراد و مشکل در هر مجموعه و سیستمی باعث میشود تا آن سیستم با ارتقاء و پیشرفت همراه شود.

گزارش تدریس فعالیت و اقداماتی است که تمرکز اصلی آن، حل مشکلات دانش آموزان، کلاس درسی، مدرسه و نظام تحصیلی است. زمانی که این فعالیت به خوبی در مدارس و توسط معلما عزیز انجام شود مطمئنا باعث میشود تا کل این سیستم و نظام با پیشرفت روبرو شوند. از همین رو گزارش تدریس در مدارس انجام میشود و در کشور های دیگر تا این حد به آن اهمیت میدهند.

زیرا میدانند که بهترین حالت برای افزایش پیشرفت و توسعه نظام تحصیلی در کل کشور، زمانی است که معلمان با فعالیت ها و بررسی های خود این فعالیت اقدام پژوهانه را انجام دهند.

در ایران این فعالیت به دفعات در پیرامون مشکلات دانش آموزان و مدرسه انجام میشود و آن دسته از فعالیت هایی که به معنای واقعی انجام میگردند و از کیفیت بالایی برخوردار اند باعث میشود تا این پیشرفت به مرور انجام شود. البته نباید این نکته را فراموش کرد که این فعالیت در ابتدا با حل مشکل یک مدرسه، باعث پیشرفت همان مدرسه و سیستم میشوند اما پس از اینکه نتایج آن به اشتراک گذاشته شوند میتوان امیدوار به این موضوع بود که کل سیستم آموزشی از آن استفاده کنند؛ در ادامه در مورد این موضوع کمی بیشتر صحبت میکنیم.

چرا معلمان؟؟

نمونه گزارش تدریس فردی

اما چرا این فعالیت اغلب بر دوش معلمان است؟ چرا آن را به عهده معاونان یا مدیران نمیگذارند؟ زیرا معلمان نزدیکترین افراد به مشکلات دانش آموزان هستند و میتوانند به بهترین شکل ممکن و وضوح بالا مشکلات دانش آموزان خود را مشاهده کنند. مطمئنا برخورد دانش آموز با

  • معاون
  • مدیر
  • معاون پرورشی
  • و…

بسیار کمتر از برخورد و رابطه آنها با معلم کلاس خود است. زمانی که معلم بتواند با دانش آموز خود رابطه ای مناسب را برقرار کند به آرامی به مشکلات موجود در زندگی شخصی و تحصیلی وی پی میبرد و این بهترین حالت موجود برای حل مشکل و اجرای یک فعالیت گزارش تدریس است.

همینطور معلمان به دلیل اقدامات اجرایی که در مدارس دارند به صورت مستقیم با روند فعالیت ها در مدارس آشنایی دارند و به خوبی میدانند که در کدام قسمت از این روند ها و پروسه ها، مشکلاتی وجود دارد. در این زمان نیز بهترین فرد ممکن که میتواند به مشکلات رسیدگی کند و به آنها در طی فعالیت های گزارش تدریس رسیدگی کند، معلم است.

گزارش تدریس رایگان

گزارش تدریس رایگان

گزارش تدریس رایگان را اغلب معلمان جستجو میکنند و در سطح وب به دنبال فایل های آن میگردند. این فایل ها تا حد نسبتا خوبی میتوانند به معلمان کمک کنند تا با این فعالیت آشنا شوند. گزارش تدریس مجانی فایل هایی هستند که قبلا توسط معلمان مختلف نگاشته شده اند و حال پس از انتشار در سطح وب به صورت رایگان در اختیار دیگر معلمان قرار میگیرد.

این فایل های رایگان شامل تحقیقات، بررسی ها و نتایج فعالیت های معلمان است که به صورت رایگان و مجانی منتشر میشوند اما یک مشکلی که به این فایل های رایگان وارد است، بحث کیفیت پایین آنهاست. این فایل ها هرکدام باید به توجه به محتوای درون آن ویرایش شوند، مشخصاتی برای آنها نگاشته شوند و در نهایت برای استفاده توسط معلمان آماده شود اما مطمئنا زمانی که این فایل ها به صورت رایگان در اختیار افراد دیگر قرار گیرد هیچ شخصی حاضر به هزینه کردن برای آن جهت افزایش کیفیت آنها نمیکند.

در حالی که ما برای فایل های غیر رایگان گزارش تدریس به خوبی زمان کافی را صرف میکنیم، نویسندگان ما آنها را ویرایش میکنند و در نهایت با بهترین کیفیت در اختیار عزیران قرار میدهند.

همین موضوع است که باعث میشود گاها به معلمان گرامی توصیه کنیم به جای دانلود گزارش تدریس رایگان به دنبال فایل های با کیفیت باشند اما با این حال این گفته ما زیاد  توسط برخی از آنان مورد توجه قرار نمیگیرد و با بی توجهی آنان روبرو میشود. برخی از معلمان با دانلود رایگان آنها و مواجه شدن با کیفیت پایین آنها دوباره به سمت فایل های غیر رایگان گزارش تدریس باز میگردند و قصد دانلود و خرید آنها را میکنند. ما سعی کرده ایم فایل هایی را که در اختیار معلمان برای دانلود قرار میدهیم، با بهترین و بیشترین کیفیت آماده کنیم.

گزارش تدریس املا

گزارش تدریس املا

از جمله فایل های گزارش تدریس مورد اهمیت برای معلمان، گزارش تدریس املا است. املا از دروس پایه ای و پر اهمیت در دبستان است که همواره از طرف معلمان مورد توجه قرار میگیرد. میدانید که قسمت زیادی از مشکلات دانش آموزان دبستانی و حتی دانش آموزان متوسطه اول به مشکلات املای آنها باز میگردد. زمانی که دانش آموزی در نوشتن و املا به مشکل بخورد از توانایی فهم و درک اغلب درس ها محروم میشود. به طور مثال دانش آموزی که توانایی خواندن صحیح را ندارد نمیتواند به خوبی دروس:

  • علوم
  • ریاضی
  • قرآن
  • جغرافیا
  • تاریخ
  • و…

را مطالعه و درک کند. حال خودتان تصور کنید زمانی را که دانش آموز پایه پنجم دبستان هنوز نتواند به خوبی متون مختلف را مطالعه کند و یا مطالعه آنها را به کندی انجام دهد. در این حالت این دانش آموز در ابتدا توانایی درک دروس به صورت مطالعه ای را از دست میدهد و پس از آن هم به دلیل شکست های پی در پی و کاهش نمرات در دروس به کل از تحصیل در مدرسه دلزده شود.

البته که مشکلات دیگری نیز متوجه این دانش آموز میشود و در نهایت این موضوع باعث میشود تا معلما به شدت به گزارش تدریس املا توجه کنند. شاید این نوع گزارش تدریس را بتوان به عنوان بیشترین از نظر تعداد خواند. تعداد این فایل ها در میان دیگر فایل ها بسیار زیاد است و در نگاه اول میتوان این موضوع را فهمید. دلیل این تعدد تعداد آن، بحث اهمیتی است که از آن صحبت کردیم.

در میان آرشیو فایل های دانلودی ما قسمت اعظمی از آن به گزارش تدریس املا اختصاص یافته است که میتواند به مشاهده متون و مشخصات آنها، فایل مورد نظر خود را دانلود کنید و از آن نهایت استفاده را ببرید.

پژوهش در عمل دبیرستان چطور نوشته می شود؟

نوشتن گزارش تدریس

نوشتن گزارش تدریس از جمله سؤالات ثابت از طرف معلمان است. معلمان تازه کار همواره در مورد نوشتن و چگونه نوشتن گزارش تدریس سؤال دارند و نمیتوانند به خوبی یک گزارش تدریس کامل را بنگارند. شاید این مسئله در ابتدا باعث شود تا این عزیزان کمی با استرس و از این قبیل مشکلات روبرو شوند اما در هر حال باید دانست که نوشتن گزارش تدریس واقعا کار مشکل و سختی نیست.

نوشتن گزارش تدریس دبیرستان با نوشتن آن در دبستان کمی متفاوت است اما در هر حال هر کدام با یک کلیت و چهار چوب ثابت و مشخص به جلو میروند. در ادامه مقاله به طور مفصل به مراحل نوشتن یک گزارش تدریس میپردازیم اما بهتر است تا قبل از آن توصیه ای به شما داشته باشیم.

بهتر است برای نوشتن این پروژه به جای استفاده از این متن ها و پروژه های تئوری، به یک پروژه عملی رجوع کنید. زمانی که شما به دانلود گزارش تدریس بپردازید و یک فایل واقعی را دانلود کنید، میتوانید به خوبی با چگونه نوشته شدن یک فعالیت واقعی روبرو شوید و اجزای مختلف آن را ا عملی و در مثال واقعی مشاهده کنید. این موضوع به شدت میتواند به افزایش بازخورد و یادیگری شما در نوشتن گزارش تدریس کمک کند.

در این زمان شما در حال مشاهده تجربه کاری یک همکار هستید که توانسته به خوبی یک مشکل را در قالب فایل گزارش تدریس درآورد و آن را تا حصول نتیجه ادامه دهد. شما به خوبی با مراحل چندگانه نوشتن آشنا میشوید و پس از آن میتوانید خودتان مشغول به نوشتن شوید. در هر حال اگر علاقه ای به دانلود گزارش تدریس ندارید در ادامه به مراحل نوشتن آن اشاره ای میکنیم

مراحل نوشتن گزارش تدریس چگونه است؟

مراحل نوشتن گزارش تدریس

((نکته بسیار مهم: مراحل روبرو صرفا به عنوان راهنمایی و از طرف نویسنده محتوا نگاشته شده و به هیج عنوان نمیتوان به عنوان یک سند معتبر برای نوشتن گزارش تدریس روی آن ها حساب کرد.))

۱_ اولین مرحله از نوشتن گزارش تدریس، تنظیم موضوع آن است. در این مرحله معلم باید موضوع گزارش تدریس خود را مشخص کند. موضوع انتخاب شده باید به خوبی و به وضوح کامل نوشته شود تا مطالعه کنندگان بتوانند تشخیص دهند که مقاله یا پژوهش روبروی آنان در مورد چه موضوعی است. به طور مثال موضوع گزارش تدریس نوشته شده توسط یک معلم میتواند به این شرح باشد:

بدخطی دانش آموزان

۲_ مرحله دوم نوبت به مقدمه و بیان مشکل میرسد. در این مرحله معلم باید مشکل روبروی خود را که قصد حل کردن آن را دارد را بیان کند. این قسمت بخش بسیار مهمی است زیرا بسیاری از معلمان در میان فایل های موجود گزارش تدریس، از طریق همین مقدمه و تعیین مشکل، به فایل مورد نظر خود میرسند و آن را دانلود میکنند. پس باید این قسمت در ابتدا به صورتی نوشته شود که کاملا و به صورت واضح نشان دهنده مشکل باشد و پس از آن به صورتی نوشته شده باشد که با جستجوی های مرتبط نیز قابل دسترسی باشد.

به طور مثال در همین نمونه بالا، معلم میتواند به این صورت مشکل خود را خود بیان کند:

  • حل مشکل بد نوشتن دانش آموز پایه کلاس سوم ابتدایی مریم، با روش های نوین آموزشی

اما باید در نظر داشت که این جمله کمی از نظر ساختار دور تر از جملات جستجو شده است که توسط معلمان برای رسیدن به چنین مقاله ای انجام میشود. یک جمله مناسب میتواند به این صورت باشد:

  • حل مشکل “بد خطی” دانش آموز کلاس سوم ابتدایی مریم، با روش های نوین

پس از اینکه مشکل گفته شده به خوبی بیان شد نوبت به ارائه مقدمه میرسد. این مقدمه باید به صورتی باشد که بیننده بتواند پس از مطالعه آن به خوبی متوجه منظور و مفهوم کل پروژه گزارش تدریس شود. به طور مثال:

  • مریم، دانش آموز کلاس سوم دبستان مشکلات بسیاری در نوشتن داشت که مهم ترین آن، بحث خط بد و ناخوانای وی بود. در طول این فعالیت گزارش تدریس با استفاده از تحقیقات در وب انگلیسی به راهکار هایی دست پیدا کردم که پس از آزمون و خطاهای بسیار توانستم به خوبی با این مشکل برخورد کنم و نتایج حاصله بسیار چشمگیر و مناسب بود.

مرحله سه و چهار

۳_ مرحله سوم، قسمت کوچک و ساده ای است. در این مرحله معلم برای اینکه بتواند خواننده را بهتر از قبل با موضوع و مسئله پیش روی خود، روبرو کند، کمی آن را با جزییات بیشتری توضیح میدهد. به طور مثال در مورد مشکل و گستردگی آن، در مورد دانش آموز و رفتارات وی و دیگر مسائل توضیحاتی را ارئه میکند. به عنوان مثال عملی:

مشکل بدخطی یکی از بزرگترین مشکلات موجود در دانش آموزان اول ابتدایی است که معلمان دائما با آن روبرو میشوند و گاها سعی میکنند با استفاده از روش های سنتی آن را بررسی و حل کنند. اغلب این راهکار ها معلمان را با مشکل روبرو میکند و همین موضوع باعث شد تا این بار به جای استفاده از راهکار های سنتی، به جستجوی راهکار جدید و نوین باشم که در وب انگلیسی به مقصود خود رسید.
در این گزارش تدریس با استفاده از این راهکار ها، دانش آموز خودم که به شدت از دستخط بد اون شاکی بودم را به نقطه ای رساندم که میتواند بهتر از بسیاری از دیگر همکلاسیان خود بنویسد.

۴_ حال پس از تمامی این ها در نوشتن گزارش تدریس، نوبت به گزارش از انجام تحقیقات و اجرای برنامه میرسد. در مرحله ۴ معلم باید پس از اجرای راهکار های خود، تمامی فعالیت های خود را به ثبت برساند و به مطالعه کننده بفهماند که در طی این پروژه اقدام پژوهانه، چه فعالیت هایی انجام شده است و نتایج این راهکار در هر مرحله چه مواردی بوده است و هر راهکار تا چه حد توانسته است مشکلات موجود را حل کند. تمامی توضیحات در این قسمت باید با وضوح بالا باشد و به هیچ عنوان باید ابهامی در آن وجود داشته باشد. این توضیحات باید به صورتی باشند که اگر معملی خواست از تجربیات موجود در آن استفاده کند بتواند به بهترین راهکار رجوع کرده و از آن استفاده کند.

در ادامه مثال: در این عمل گزارش تدریس در ابتدا از راهکار نوشتن سرمشق استفاده کردم. دانش آموز مریم به مدت ۲۰ شب مداوم از سرمشق های نوشته شده استفاده میکرد. این سرمشق ها حجم کمی داشتند و به صورتی نبودند که دانش آموز را با فشار روبرو کنند اما پس از مدت گفته شده نتیجه خاصی مشاهده نشد و تصمیم گرفتم که به روش دیگری مراجعه کنم. در همین راستا به دنبال استفاده دفتر های خوشنویسی رفتم.

استفاده از این دفتر ها راهکار نهایی و مورد تأیید شخص بنده است که توانست به شدت برای رسیدن به هدف، به من و دانش آموز من کمک کند. با توجه به اینکه این دفتر ها نسبت به سن دانش آموزان طبقه بندی میشود، دفتر مورد نیاز او را برای وی تهیه کردم او هم توانست پس از نوشتن سرمشق های موجود در این دفتر در طی مدت زمان یک ماه، نتایج بسیار خوبی را به دست بیاورد.

مرحله پنجم تا آخر نوشتن گزارش تدریس

چطور پژوهش در عمل را بنویسیم

۵_ مرحله پنجم، مرحله نتیجه گیری است. در این مرحله معلم باید نتیجه گیری خود را از فرآیند گزارش تدریس اعلام کند و آن را در گزارش گزارش تدریس بنویسد. شاید این قسمت کار آسانی به نظر بیاید اما باید در نوشتن آن به شدت تمرکز لازم خرج شود و به تکمیل شدن آن اهمیت داده شود:

در این گزارش تدریس نتیجه گیری به دست آمده این بود که شاید دیگر زمان استفاده از راهکار های سنتی برای بهبود دستخط بد دانش آموزان ابتدایی منقضی شده باشد و بهتر باشد تا از روش های نوین استفاده شود. این روش ها به خوبی با ذهن این دانش آموزان همخوانی دارد و میتواند آن ها را به سمت دستخط بهتر سوق دهد. به همکاران عزیز خود پیشنهاد میکنم تا به جای نوشتن سرمشق های اضافی، از دفاتر خوشنویسی استفاده کنند زیرا به این صورت بسیار بازخورد بهتری را مشاهده میکنند و این آزمایشات را با زمان سریع تر برای بهبود دستخط تمامی دانش آموزان خود انجام میدهند.

۶_ معلم در این مرحله مشکلات و محدودیت های سر راه خود در این فعالیت گزارش تدریس را بیان میکند و آن را مینویسد. این قسمت اغلب به عناوینی صرف میشود که در صورت وجود آنها، این فعالیت با سرعت و کیفیت بسیار بیشتری پیش میرفت و حتی ممکن بود تا بتوان آن را در مقیاس های بزرگتر انجام داد. این قسمت باید بدون هیچگونه تعارفی تکمیل شود معلم به خوبی به امکانات لازم برای اجرای بهتر آن بپردازد:

در روند این فعالیت تا جای ممکن سعی شد تا با کمترین امکانات موجود تحقیقات را انجام دهم اما از جمله روش های نوین بهبود دستخط و کمک به خوشنویسی دانش آموزان که به آن برخورده بودم، استفاده از تبلت های هوشمند با قلم های هوشمند است که به دانش آموزان در خوشنویسی کمک بسیار زیادی میکند. با توجه به موجود نبودن این وسیله در اغلب مدارس ایران و البته قیمت بالای آن، توانایی تهیه آن را نداشتم اما مطمئنا استفاده از این وسیله بازخورد بسیار بالاتری را همراه دارد.

سیکل گزارش تدریس

۷_ در مرحله هفتم، معلم به ارائه پیشنهاداتی میپردازد که به نظر او میتواند روند انجام این فعالیت را به صورت مشابه، توسط دیگر همکاران، بهبود بخشد. این مرحله قسمت مهمی است که نسبت به تجربه معلم در نوشتن گزارش تدریس آورده میشود. ممکن است معلم بنا بر مشکلاتی نتوانسته باشد از راهکار هایی استفاده کند که در این قسمت آن ها را به دیگر همکاران خود پیشنهاد میدهد:

پیشنهاد میشود برای استفاده بهتر از نتایج، به صورت جمعی و حداقل در جمع های ۲ تا ۵ نفره این تحقیقات را انجام دهید. در این حالت دانش آموزان میتوانند به تعامل با یکدیگر بهتر از قبل خود را در این مسیر توسعه دهند و مطمئنا بازخورد نهایی بازخورد بهتری است. متأسفانه من در میانه راه به این نتیجه رسیدم که در صورت استفاده از آن با مشکلاتی روبرو میشدم پس از آن صرف نظر کردم. علاوه بر این، پیشنهاد میکنم تا زمان کوتاهی را در هفته به خوشنویسی تمامی دانش آموزان کلاس خود اختصاص دهید. این زمان میتواند در هفته به اندازه نیمی از یک زنگ باشد اما تأثیر آن بر روی دانش آموزان بسیار بالاست.

۸_ در مرحله آخر هم معلم به معرفی منابع استفاده شده در تحقیقات خود میپردازد. این منابع باید کاملا دقیق و شفاف بیان شوند و در مواقعی نیز ممکن است منابع گفته شده یک فایل گزارش تدریس دیگر باشد:

منابعی که در این فعالیت گزارش تدریس از آن استفاده کردم، سایت های انگلیسی زبانِ … و … بودند که البته علاوه بر آن از فایل گزارش تدریسِ … نیز استفاده کردم. همینطور در این راه همکاران گرامیِ … و … نیز به من کمک کردند.

مراحل تدوین گزارش به صورت خلاصه

مراحل تدوین گزارش تدریس

همانطور که مشاهده کردید نوشتن گزارش تدریس میتواند در ۸ مرحله خلاصه شود. در ادامه به صورت تیتر وار این ۸ مرحله را برای شما عنوان میکنیم تا بتوانید از آنها به صورت بهتری استفاده کنید. باز هم به شما پیشنهاد اکید میکنیم که برای نوشتن گزارش تدریس به چنین مقالاتی اکتفا نکنید زیرا به احتمال بسیار بالا با مشکلات زیادی روبرو میشوید. در عوض سعی کنید با خرید یک فایل مناسب و با کیفیت خیال خودتان را در این زمینه راحت کنید. یک فایل ارزانقیمت مربوط به گزارش تدریس مورد نظر شما به شدت میتواند برای شما کمک کننده باشد تا بتوانید علاوه بر یادگیری طریقه نوشتن، از تجربیات موجود در آن هم استفاده کنید.

  1. موضوع
  2. بیان مشکل و مقدمه
  3. تعریف و پرداختن به جزییات بیشتر
  4. اجرای فعالیت ها
  5. نتیجه گیری
  6. مشکلات و محدودیت های موجود
  7. پیشنهادات مناسب برای بهتر شدن فعالیت
  8. معرفی منابع

۹ مرحله گزارش تدریس چطور است؟

مراحل گزارش تدریس

در ادامه به معرفی مراحل گزارش تدریس یا پزوهی در عمل میپردازیم. این مراحل قسمت هایی است که یک معلم برای انجام یک پروسه کامل گزارش تدریس نیاز به طی کردن آن دارد:

۱_ رویارویی با مشکلات اولین قدم در اجرای گزارش تدریس است. در این مرحله معلم در ابتدای مشکلی را مشاهده میکند و این قدم اول ماجراست. البته گاها این مرحله به صورت نامحسوس و ناگهانی اتفاق می افتد که حتی معلم هم متوجه آن نمیشود و پس از مدتی صرفا خود را در میان مشکل مشاهده میکند. در هر حال در این مرحله معلم تصمیم میگیرد تا به این مشکل به چشم یک ایده مناسب برای پژوهش در عمل بنگرد و آن را با انجام تحقیقات مختلف بررسی و در نهایت حل نماید. بسیاری از معلمان بار ها و بارها با مشکلات موجود در سطح کلاس و مدرسه خود روبرو میشوند اما هیچ تصمیمی برای ایجاد تغییرات و انجام تحقیقات در آن نمیگیرند که این موضوع نشان دهنده ارزش کم این فعالیت در ایران است.

۲_ مرحله دوم مرحله ای است که در آن معلم به بررسی و شناسایی مشکل میپردازد. در این مرحله به خوبی مشکل را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار میدهد و دلایل ایجاد آن را بررسی میکند. این مرحله بسیار اهمیت بالایی دارد زیرا ممکن است کمی قصور در آن باعث شود تا گزارش تدریس به مدت زمان بسیار زیادی طول بکشد و عملا فعالیت در آن کار خسته کننده و در نهایت بی نتیجه ای شود.

این تحقیقات و بررسی ها میتواند با استفاده از دانلود گزارش تدریس و یا استفاده از تجربیات دیگر همکاران با سابقه انجام بپذیر که البته این دو از بهترین روش های موجود هستند. علاوه بر این میتوان به انجمن های پرسش و پاسخ معلمان مراجعه کرد.

۳_ پس از تحقیقات نوبت به تشخیص راه حل های احتمالی و موجود میرسد. در این مرحله معلم باید دوباره و با استفاده از تحقیقات از روش های گوناگون، راه حل های ممکن را برای حل مسئله پیش رو پیدا کند. این قسمت میتواند بسیار مهم و کارساز باشد پس پیشنهاد میشود به هیچ عنوان صرفا تا ابتدای راه پیش نروید و پس از پیدا کردن چند راه حل ساده بیخیال این ماجرا شوید بلکه تا انتها راه را برای پیدا کردن بهترین راه حل ها ادامه دهید. دقت کنید که در این مرحله هر راه حلی که پیدا میکنید باید در مراحل بعدی آن را اجرا کنید پس با توجه به این موضوع کار خود را ادامه دهید.

در این مرحله هم میتوانید از نظر دیگر همکاران خود استفاده کنید.

۴_ مرحله چهارم، مرحله اجراست. در این مرحله معلم به اجرای بهترین راه حل های یافت شده میپردازد. نباید به هیج عنوان در این مرحله افراط و تفریطی انجام میشود بلکه باید به خوبی اقدامات مورد نیاز را قبل از انجام بررسی کنید. زیرا ممکن است انجام راهکار های زیاد و پشت سر هم بر ذهن دانش آموزان تأثیرات منفی و نا مناسبی بگذارد که مطمئنا این حالت باعث ایجاد اخلال در نتایج به دست آمده میشود.

۵_ تجریه تحلیل داده ها مرحله پنجم ماجراست. در این مرحله معلم باید نتایج حاصله از فعالیت های خود را ثبت کند و آن ها را نسبت بازخورد های موجود در آن مورد تجریه و تحلیل قرار دهد. این قسمت احتمالا باعث میشود تا بهترین راه حل ممکن برای حل مسئله موجود یافت شود. البته گاها مسئله در همان قسمت قبل حل میشود اما اگر هنوز هم مشکل موجود در همان وسعت پابرجا بود باید روند به این صورت ادامه پیدا کند.

۶_ در مرحله ششم نتایج به دست آمده به صورت دقیق تر مورد بررسی قرار میگیرد تا یک راه حل واقعی و مورد اعتماد به دست آید.

۷_ مرحله آخر نیز برنامه ریزی دوباره است. در این مرحله معلم با توجه به نتایج به دست آمده به همراه اطلاعات جدید، دوباره برای انجام تحقیقات برنامه ریزی میکند و در اصل این حلقه یا سیکل را برای حصول نتیجه واقعی، بار ها و بار ها انجام میدهد.

نکته گزارش تدریس

نکته: اکیدا پیشنهاد میشود تا به جای انجام این مراحل طبق این مقاله یا دیگر مقالات، به صورت مستقیم از دانلود گزارش تدریس بهره بگیرید تا با یک نمونه واقعی روبرو شوید. با آرزوی موفقیت برای شما عزیزان.


درباره ما

اگر تمایل دارید بیشتر درباره ما بدانید،خدمت شما عزیزان عرض می کنیم. تیم فرهنگی آموزشی کیمیا نانو دانش یکی از قوی ترین و بروز ترین موسسات آموزش عالی پیرامون تدوین فایل های آموزشی و تربیتی می باشد. ما در این تیم علاوه بر معلمان به دانش آموزان و والدین عزیز نیز خدمات می دهیم. اگر شما عزیزان نیز طالب آنچه که ما داریم هستید می توانید از فایل های آموزشی موجود در سایت استفاده نموده و یا با ما از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.

برای دانلود صد ها نمونه فایل مقاطع مختلف و سایر پست های سازمانی کلیک کنید

منبع : وبسایت کیمیا نانو دانش

0